You are currently viewing Sådan skriver du teksten til din hjemmeside – på KUN en uge

Sådan skriver du teksten til din hjemmeside – på KUN en uge

Hvordan skriver du egentlig teksten til din hjemmeside selv, og så KUN på en uge?

At designe din egen hjemmeside eller re-designe den du allerede har, kan føles rigtig spændende i starten. Nyt layout, nye farver, nye skrifttyper, måske et helt nyt WordPress-tema … hvem elsker ikke at skabe og være kreativ, når det kommer til at gøre et godt indtryk for dine potentielle kunder?

Men inden længe kan  kreativiteten gå i stå, fordi du endelig er nået til et af de sværeste punkter i processen: nemlig at skrive din hjemmesidetekst!

At stirre ned på de tomme sider kan være skræmmende og udfordrende.

Hvordan skal du nogensinde kunne udfylde alle disse sider?

Hvad skal du skrive?

Hvor lang tid vil det tage?

Jeg ved personligt, og fra en stor del af mine kunder, hvor stressende det kan være at skrive teksterne til din hjemmeside. Derfor har jeg sammensat en liste over måder, hvorpå du trygt kan skrive din hjemmesidetekst på en uge. 

Sådan skriver du dine hjemmesidetekster på KUN en uge

Dag 1 +2 | Lær din målgruppe at kende

Først og fremmest bør du have en klar forståelse af, hvem du taler med. Udfør markedsundersøgelser og find alle data, du kan om din målgruppe.

Prøv f.eks. at besvare spørgsmål som:

  1. Hvad er deres interesser?
  2. Hvad kan de lide?
  3. Hvad kan de ikke lide?
  4. Hvilke problemer eller forhindringer oplever de, som du kan hjælpe med at løse?
  5. Hvor elsker de at være online henne?
  6. Hvordan ser deres familiekonstalation ud?

Hvis du planlægger at henvende dig til mere specifikke målgrupper, kan du også afdække flere detaljer så som deres aldersgruppe, sociale status, økonomi og geografiske placering, for at skrive mere skræddersyet og unikt indhold.

Brug dag 1 + 2 til at skrive alt det ned du kan komme i tanke om, ved eller har undersøgt omkring din målgruppe.

Har du brug for en fuld guide til, HVORDAN du designer hele din hjemmeside?

Tryk på billedet og download guiden for 0,- med det samme!

Dag 3 | Bliv skarp på din unikke værdi som virksomhedsejer

På dag 3 bør du blive skarp på det vi kaleder din Unique Value Proposition (UVP). Det betyder helt konkret: Hvad adskiller dig fra dine konkurrenter?

Måske er det et unikt produkt eller en unik service, du tilbyder. Eller måske handler det mere om, hvordan du arbejder med individuelle kunder. Uanset hvad UVP er for dig, så brug det som grundlag for at skabe indhold til din hjemmeside.

Uanset om det er i en overskrift, brødtekst, Call to action, en freebie, tilmelding til en Facebook gruppe eller andre steder på din hjemmeside, så sørg for, at du altid fremhæver de unikke aspekter af din virksomhed, alle de steder du kan.

Brug dag 3 på at skrive en liste med alt det der gør dig og din virksomhed unik, og adskiller sig fra dine konkurrenter – og husk ALTID at have din målgruppe og deres udfordringer for øje. 

Dag 4 | Skab et formål + Hav et mål for hver side

Nu hvor du har bygget et stærkt fundament for dit indhold, er det tid til at udvikle individuelle sider. En efter en skal du skabe et formål og et mål for hver side.

Det kan f.eks. se sådan ud:

  • Læring + information
  • Nyhedsbrevs tilmelding via freebie
  • Tilmelding til en Facebook gruppe
  • Booking af et gratis opkald eller booking af en tid
  • Køb af et produkt
  • Tilmelding til et arrangement
  • Lyt til en podcast-episode
  • Læs et blogindlæg
  • Stil spørgsmål og kontakt
    Og meget meget mere!


Når du har identificeret formålet og målet for hver side, skal du skrive understøttende indhold på siderne, for at få dine læsere og målgruppe på den rette “rejse” igennem din hjemmesides indhold – Du skal skabe et flow fra den side de lander på, og derhen hvor du gerne vil have dem til at tage en beslutning, takke ja til noget osv. 

Men husk: Sæt dig selv i deres sted, mens du skriver dit indhold. For det, der lyder godt for dig, er måske ikke sådan de forstår det. – Brug derfor ALTID ord og sætninger de kan forstå og som sætter tanker, følelser og inspiration i gang hos læseren. 

Brug dag 4 til at skrive disse mål og formål ned, for hver side, så du ved præcis hvad der skal være på HVER side – dvs. at når du har lavet dagens opgave, så har du altså allerede rammen for, hvilke sider du skal have på din hjemmeside + hvad formålet og målet skal være på hver side aka. Hvad skal HVER side indeholde af information. 

Dag 5+6 | Skriv, skriv, skriv

Nu er du klar til at skrive indholdet til din hjemmeside. 

Find alt dit arbejde, tekster og lister frem fra de sidste 4 dages arbejde, og start fra en ende af med at skrive. 

TIP: Skriv IKKE dine tekster direkte inden i din hjemmesides design- og kontrolpanel, men skriv dem i et seperat tekst dokument f.eks. Google docs eller Word dokument – du kommer til at spare dig selv for rigtig meget tid, fordi du ikke samtidig med at skrive, begynder at tænke design, farver osv. 

De sider jeg vil anbefale at du som minimum har er: 

  • Forsiden/velkommen siden (= GPS til resten af din hjemmeside)
  • En “Om mig” side
  • En serviceside hvor man kan læse mere om det du tilbyder ( Hvis du tilbyder mange forskellige ting, f.eks. både 1:1 konsultation, kurser osv. så lad denne serviceside være en overordnet side som “peger” hen på konkrete undersider, som har hvert deres “produkt/ydelse”.)
  • Kontaktside

Derfra kan du gøre dig tanker om, hvorvidt du vil have en Blogside, Podcast side eller anden form for side, hvor du løbende lægger nyt indhold ind. 

Brug dag 5+6 på at skrive teksterne til alle de sider, som du ønsker på din hjemmeside – HUSK:  det kræver fokus at skrive, og du kan med fordel holde 30 minutters pauser f.eks. hver 2 time, så du ikke går kold i at skrive. 

Dag 7 | Tjek teksten igennem

Nu har du formentlig fået skrevet alt teksten til dine forskellige sider – GODT KLARET!! 

Inden du begynder at sætte teksten ind på selve hjemmesiden, og skal igang med at designe den, så skal du lige tjekke teksten igennem. 

Er der noget du gerne vil omskrive? 

Er der nogle sætninger der lyder usammenhængende eller bruger ord eller sætninger, som din målgruppe ikke vil forstå, fordi de er formuleret udfra dig som ekspert? 

Er der stavefejl? 

Du kan med fordel evt. lige få en ven eller en potentiel kunde til at læse teksten igennem, og lad dem komme med feedback på, om de forstår det du skriver. 

Når du er helt færdig og teksten er klar: Ja så er det tid til at sætte dem ind på din hjemeside og gå i gang med at designe siden med billeder, farver osv. 

Jeg håber at denne oversigt kan hjælpe dig godt på vej, og jeg ønsker dig rigtig god fornøjelse med din nye hjemmeside!

Vil du gerne have hjælp til at designe hele din hjemmeside?

Sådan kan du lave din egen hjemmeside

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.